Moto Rosak

First sekali, gua nak wish tq Radzif Omar kerana telah introduce kepada mekanik bernama Tengku Chillie ( owner  Arif Autopart & Accessory )

Gua up entry nie coz ..on future gua bleh trace balik kos dan date gua pergi repair moto gua

Atas recommendation Radzif gua dah berjaya sampai ke kedai Arif Autopart & Accessory di Kampung Kenangan Puchong pada 5/10/205 ( Senin ) untuk membetulkan kembali keadaan motor gua yang problem masalah yang telah lama berlaku,

Lokasi bengkel

Lokasi bengkel tue tak jauh pun plaza tol kalo dari puchong hala ke subang ….lepas tol..jumpa sungai….sebelah kanan sungai akan nampak barisan kedai macam gambar dibawah.

Pandangan dari atas bridge

Di depan kedai

Selepas sembang dengan owner kedai dan adiknya, maka peng’check’an pun berlaku .. Rupa2xnya  Rectifier a.k.a Regulator gua dah kaput. Bile tengok arus wiring moto gua…arus yang mengalir lebih tinggi dari normal rupanya.

Rectifier a.k.a Regulator

Kedudukan Rectifier di body moto. Bawah seat sebelah kiri

Encik mekanik pun turut menyarankan agar gua tukar bateri lain memandangkan bateri gua sudah kembung dek disumbat dengan arus yang tinggi. Tapi gua baru je sebulan lepas tukar bateri baru . memandangkan rasa-rasa moto boleh start gua pakai jugak bateri lama… Hampir nak sampai ke rumah, gua baru perasan , masalah moto tak bleh start berlaku lagi walaupun rectifier dah tukor. So, gua terpaksa kona balik ke bengkel encik mekanik. Selepas trouble shoot berkenaan bateri moto , memang gua terpaksa tukar ke bateri baru.

Keadaan bateri moto gua yang kembung

Agak kopak jugak la bila masalah cenggini berlaku….dah la aku tukar bateri agak kerap berkali kali.. aku rasa….dah macam 3-4 kali jugak la tukar bateri dalam setahun.

So, ini kos yang gua tanggung.

  1. Rectifier – RM 160
  2. Bateri baru – RM 80

Jumlah keseluruhan : RM 240

So, dengan harapan , lepas nie masalah moto gua nak start guna starter tak hidup walaupun guna kick start tidak akan berulang lagi.

Terima kasih kepada  Tengku Chillie kerana sudi melayan masalah moto gua ini. Untuk rakan2x FZi yang lain, kalo moto korang mempunyai masalah, gua recommend hanto kat Tengku Chillie nie. Jangan hanto kat kedai yang biasa2x tue… gua hanto kat cine workshop moto yang dikatakan boleh godak wiring….. dia sendiri pun tak jumpa masalah wiring yang berlaku.Padahal komponen elektronik bernama Rectifier je yang perlu tukar. Haiyaaa….Sambil tunggu moto siap , nak menketedarah pun ok ….warung makan sebelah situ aje….

FYI lagi, antara masalah majoriti yang berlaku kat moto FZi nie ….masalah Rectifier la yang paling kerap berlaku…So, kalo lampu injection korang kerap muncul menyala kuning…berkemungkinan Rectifier kaput….
Adios

Leave a Reply

