Orang Susah

3 hari sebelum raya haji [2 oktober 2014 ]…sedang gua surf facebook..gua ternampak info pasal perempuan mualaf yang susah di wall friendlist kawan gua yang gua kenal kerana kawan gua tue sekampung ngan gua…dan kiteorang pernah duduk satu rumah semasa belajar di Universiti dulu.

Terus hati gua hiba melihat gambar macam nie. Mana taknya….sedang kita duduk selesa …ada juga orang lain yang hidup susah..mualaf pula tue….Dengan gambar anaknya sedang tidur dipangkuan…gua cuba membayangkan jika anak gua sebegitu. Sedih sekali…. Alhamdulillah…waktu itu tuhan memberikan gua sedikit rezeki…lalu gua ingin berkongsi sedikit rezeki itu kepada yang memerlukannya.Takde la banyak mane pun…itu je la yang aku ada.. So…gua pun hubungi kawan gua tue di pesbook

 

So…kawan gua request nombor tepon aku…untuk dia hubungi dulu / minta izin dulu kepada pompuan mualaf tue … Tidak lama kemudian….pompuan mualaf tue cal aku… Gua ingatkan dia nak bercakap ngan gua…rupa2xnya dia tersilap call…dia nak bercakap dengan puan nurul…….gua blur skit ngan call dia…hihihhi…. Lepas dia tersedar dia silap bercakap dengan orang lain..so…dia off tepon. Lepas tue dia call balik…. dia cakap sorry…silap orang. So gua cakap ngan dia gua nak jumpa dia esok…kekonon nak kasi la duit sikit kat dia… So..kiteorang kawtim nak jumpa di kedai mamak india Idris di tepi Hotel Pearl Point belah pagi sebelum solat Jumaat.

Esoknye…few hours sebelum gua nak jumpa…gua call dan kawtin sekali lagi..so kiteorang kawtim nak jumpa jam 10 pagi. Tepat jam 10 pagi…gua lepak di kedai mamak india Idris tue…tunggu punya tunggu…orangnya tak timbul timbul…. sms dah bitahu yang gua dah sampai…call pun dah…tapi tak berangkat. Maybe ada kesulitan kot….so…gua chow…

Tak silap gua… 11 pagi lebey kot dia sms …bitahu dia tak dapat datang..coz dia tertidur …malam tadi dia tak dapat tidur ..jaga nyamuk supaya anak dia nyenyak tidur.  Actually gua malas nak jumpa dia sekali lagi memandangkan gua plan nak gerak balik kampung di Ulu Yam…maklum la ahad dah nak raya… Tapi bila pompuan mualaf tue keep sms berkali kali….coz dia takde wang nak bayar bilik sewa yang dikunci. Jika tak bayar malam tue gak…dia terpaksa tidur dimana mana aja …coz dia tak mampu jelaskan bayaran final dari owner.

Antara SMS awal selepas gua kawtim masa nak jumpa dia ..tapi dia tak response.

Actually..gua tak berapa nak ambik port pasal sms tue…coz…intention gua hanya nak hulurkan sumbangan dalam bentuk RM sekadar yang ada dan seikhlas yang ada..Gua pun tak berapa nak faham ape masalah pompuan tue hadapi….

Tapi …disebabkan pompuan tue bertubi tubi hantar message ..gua dapat rasakan yang dia mengalami masalah kritikal yang dia tak jumpa solution. Gua boleh agak memandangkan sebelum2x nie pun….gua mengalami kesulitan  RM yang teramat amat yang memerlukan on the spot untuk menyetellkannya…

So..gua pun tak sampai hati…so..gua pun set balik masa ngan dia…Alhamdulillah..gua jumpa dia di petang hari jumaat. …penghulu segala hari. Gua jumpa dia di landmark paling mudah area tempat dia tinggal iaitu di Pearl Point Jalan Klang Lama.


So…lepas gua meet dia di pintu masuk Pearl Point ….dia suggest pegi sembang kat Subway Pearl Point. Gua nak berbual bual dengan dia untuk dapatkan serba sedikit info berkenaan dia. Antara info awal yang gua dengar dari mulut dia…

1) Anak dia ada 3 orang. Anak yang dalam gambar tue…adalah anak ke-3 darjah 2. Semua anak dia sekolah di Sri Mega OUG.

2) Dia asal dari Ampang.

3) Kelmarin tidur di masjid dan malam tadi tidur di kaki lima food court memandangkan bilik sewa dilock oleh tuan rumah kerana telah 4-5 bulan tertangguh.

4) Ada sorang lagi penderma sebanyak RM 100 dari puan nurul . puan nurul tue dari contact kawan gua di pesbook tue…. So..gua rasa agak sedikit lega kerana bukan gua seorang boleh membantu. Tapi…pompuan mualaf nie terus menunggu bantuan kewangan dari pn nurul semasa dia berbual dengan gua di Subway Pearl Point.

5) Di pihak baitulmal dan pejabat agama…muka pompuan mualaf tue dikenali memandangkan dia kerap berurusan untuk wang. Semasa dia dengan suami dia…suami dia tak bekerja. So..nak tak nak…dia terpaksa mohon kepada agensi berkaitan. Gua pun tak mahu bertanya lebih lanjut status hubungan suami dia….memandangkan di gambar awal di entry nie pun dah tertera ibu tunggal.

6) Anak dia yang lagi 2 orang tak berapa nak friendly …memandangkan gua kata kat pompuan mualaf tue..bila waktu senang..gua nak ajak anak-anak diorang pergi jalan bersama dengan anak-anak gua.

So..gua tak dapat nak sembang panjang lebar…memandangkan anak dia pun dah terlelap kat kedai subway tue..Lagipun hari pun dah gelap melepasti maghrib. So..gua pun chow..Sebelum gua chow…gua janji ngan dia nak followup ngan dia samada malam nie atau pagi esok tentang Rm 100 yang sepatutnya dia terima dari puan nurul

Setelah gua sampai rumah…gua lepak2x la…main tenet dll….tetiba gua terima call dari handphone pompuan mualaf tue…gua pun angkat…. rupa2x anak pompuan dia yang darjah 2 yang bercakap. Masalahnya dia tak bercakap ngan aku…dia sangkakan sedang bercakap dengan ‘ayah’ dia…dengan suara dia yang manja…dia menjemput ‘ayah’ dia makan fishball kerana ibu dia masak special untuk ‘ayah’ dia….Lepas tue handphone beralih tangan ke pompuan mualaf tue…..Selepas dia mendapat tahu yang aku yang cakap …dia terus letak nombor telefon.

Dari perbualan telefon ini…gua tertanya-tanya juga siapa ‘ayah’ dia….tetiba plak boleh sedap masak fishball sedangkan dah 2 hari dia tak dapat masuk akses ke bilik dia.

Since gua dah berjanji dengan dia nak followup ngan dia malam tue gak pasal balance RM 100…so gua pun hubungi dia… alang2x gua call…gua pun nak tengok rumah yang dikatakan tempat bilik dia sewa.So..malam tue gua jumpa dia…. Dia pun tunjukkan port dia tinggal…

Pompuan mualaf tue berdiri di sudut kanan gambar menunjukkan port dimana dia tinggal. Dikatakan biliknya tingkat atas spt dlm gambar

Semasa gua kat port rumah dia tue…gua pun heran..kenape grill warna kuning tue dikunci. Mungkin rumah kedai kot…so..nak elakkan ntah sape2x masuk naik atas port tue….penyewa penyewa kat situ….sentiasa keluar masuk. Tapi…kenape gelap je di tingkat atas…hurmm…maybe dah tdo atau ramai balik kampung coz nak raya kot. Berkenaan anak dia lagi 2 orang…katanya anak dia dah tido time tue…diorang dah tdo di rumah kawan dia di port yang lain. Gua tingin nak tengok anak dia lagi 2 orang tue… Nak snap gambar…bukti pompuan tue menanggung anak dia 3 orang…ada gambar…mudah gua ingin mohon  kepada orang ramai keadaan semasa perempuan mualaf nie. Ikut katanya lagi…dia tak berani nak pegi rumah kawan dia..memandangkan suami kawan dia ada di rumah. Suami dia tak berapa suka pompuan mualaf nie datang… tapi dengan bebudak dua orang nie…..ok je nak tdo di rumah diorang.

Katanya lagi..bagi menjelaskan anak dia telah terkantoi telefon ‘ayah’ dia ajak makan fishball …katanya itu ayah angkat dia….kerana budi bicara pompuan mualaf tue minta bantuan ‘ayah angkat’ anak dia….

Hari ke-2 …hari sabtu esok nak raya.

Lebih kurang 8.32 pagi..gua terima sms dari pompuan tue….

 Jam 11.50 pagi lebih kurang..gua baru terbaca sms nie….So…since tinggal beberapa minit je lagi..gua bergegas kasi pompuan tue tambahan wang ….seperti yang diminta…

Hari semalam – RM 100

Hari kedua – RM 150..

Jumlah keseluruhan… RM 250.

…dengan harapan…duit sebanyak tue……bolehlah tuan rumah consider untuk kasi pompuan mualaf tue stay.

Petangnya pula..gua pun beli barang dapur di NSK ..memandangkan esok nak raya….tetiba message macam nie datang pula..

Alahai….tengah gua nak syok beli barang…masalah pompuan mualaf tue tiba plak..

Ntah cammane pompuan mualaf nie sekadar mintak RM 50..

Oh yea…mengikut kawan gua yang highlight  pompuan mualaf nie..diawal kes….katanya…

1) RM 600 telah dihabiskan kepada perempuan mualaf nie sebab mahu belanja anak dia sekolah asrama. dalam tempoh 9 – 7 hari kenalan di pesbook.

2) semua transaksi masuk ke akaun maybank perempuan mualaf tue.

Jadi…gua heran… cammane pompuan tue boleh terima sejumlah wang sebanyak RM 600 …tapi tak boleh simpan RM 100-200 sebagai persediaan untuk bayar sewa bilik dia yang telah tertunggak selama 4-5 bulan. Mana lebih penting…dulu..?

Since gua meletakkan nilai tidak percaya atas kes ‘ayah’ atas diajak makan fishball …dan input dari kawan gua kata dah masuk RM 600…so…gua meletakkan syarat agak jika nak dapat lagi RM 50….sediakan fotokopi ic …dan saya perlu snap few pictures dari bilik dia sewa atas alasan …dokumen dan gambar itu boleh menguatkan lagi jika saya menyeru kepada kawan2x di luar sana untuk memberi sumbangan.

Alasan dari gua supaya pompuan mualaf tue beri kerjasama sepenuhnya

Antara alasan supaya salinan icnya tidak mahu diberi since saye desak dia supaya berikan salinan ic sahaja.

Hari ke-3 …Hari Raya Haji.

So…hari raya nie…gua poie solat raya kat masjid puchong. Jam 10 pagi..gua datang balik ke mesjid …nak tunjuk anak gua cammane lembu kat mesjid tue disembelih. Since orang mesjid umumkan jam 11 diorang nak edarkan kupon…alang2x gua dah ada kat mesjid..so gua lepak le dulu nantikan nak collect kupon.Tunggu punya tunggu…sampai 11.30 pagi..takde pun acara kasi kupon ke memane orang….

So..gua pun chow sebentar nak fokus ke masalah pompuan mualaf tue…so..gua pun sms dia tanya dah ada ke RM50.tapi dia senyap je.

So..gua pun kekonon poie menyiasat sendiri pompuan mualaf tue….gua poie balik ke port dia tinggal.

Gua snap di waktu siang ….step pertama…

Gua pi usha belah dalam kedai tue…hurmm..macam tak selalu digunakan pun laluan nie..

So…gua besarkan skop carian….Since banyak kedai tak bukak coz hari raya….so..tak ramai orang area situ…Tetiba gua nampak diseberang jalan ada orang duduk di tepi tangga lot kedai massage….nie musti ‘guard’ jaga business massage nie..Kat situ gua jumpe ngan pompuan..rasanya indon…

Pompuan yang gua maksudkan …tak berani nak snap depan2x ..kang dikatakan aku nak spy kedai urut plak..hihihi

so..gua tunjuk gambar pompuan mualaf dalam tepon…dia tak cam…gua tanya pasal lot kedai di depan tue….suprise gak info dari pompuan tue…. lot kedai tue….mane ada orang sewa….hanya bawah tue je ada biz spare part. Yang shoplot kedai sebelah warna purple tue je ada orang sewa…hurmm…so..dah ada 1 contra dari info pompuan mualaf tueh.

So…gua pun nak poie ke kedai mamak idris yang pompuan tue selalu cakap pegi sane…tengah otw…gua ternampak ada sorang mamat berbaju melayu warna kuning. samada dia orang local atau orang indon balik dari sembahyang raya. Gua agak dia nak balik ke rumah area2x situ la kot… so..gua tegur la mamat tue… gua tanya la kot2x dia kenal sambil tunjuk muke pompuan tue…..To be suprise….laki berbaju melayu kuning tue pernah nampak pompuan tue…dan dia tahu di mana pompuan tue tinggal. So…dia tunjukkan la …

Tangga ada grill oren naik ke bilik pompuan mualaf tue tinggal.

Shoplot nie block sebelah dari block shoplot asal pompuan mualaf tue tunjuk dikatakan rumah dia. So..gua pun naik la…nak tengok dimana exact bilik pompuan tue. Gelap laluan nak ke bilik dia..

So..gua pun mencari lagi bukti2x mengatakan pompuan tue tinggal situ…sebelah kanan kedai ada kedai haiwan….ada mamat jaga situ.

Kedai haiwan yang gua maksudkan.

So..spt biasa gua pun tunjuk muka pompuan mualaf tue dalam tepon….mamat jaga kedai haiwan tue cakap dia pernah nampak muka… sebagai tambahan…. dia cakap….pompuan mualaf tue ada suami..selalu nampak mereka berjalan ….lelaki tue kurus kurus..bawak moto….dan memang mamat jaga kedai haiwan tue cakap..pompuan tue tinggal di pintu naik grill warna oren. Mamat jaga kedai haiwan tue cakap..mmg pompuan tue ada anak perempuan kecil…yang lagi dua …lelaki..dia tak pernah nampak.

Lepas tue..kat kiri kedai haiwan tue plak ada kedai ‘cybercafe’ .Ritu pompuan mualaf tue cakap ..dia tido di cybercafe….

So..gua pun masuk. Gua pun tanya kat orang dalam tue….orang kat kaunter tue cakap..pompuan mualaf tue keje kat situ sblm nie….hurmm..

 

Petang dalam jam 6.40ptg pompuan mualaf tue sms kembali tanya boleh jumpa atau tak…. Gua cakap… Jam 9.17  mlm ..gua response nak pi rumah dia

Sms gua pujuk pompuan mualaf tue jumpa..ambik ic dan snap gambar.

So..malam tue jumpa…gua insist nak jumpa pompuan tue di bilik tdo dia…gua cakap la nak jumpa di ‘shoplot’ yang dia tunjuk.

Sblm gua pegi depan kedai shoplot alat ganti tue..gua pegi ke McD Parkson OUG. Ritu pompuan mualaf tue cakap…dia bakal keje kat McD Parkson OUG. Dan..ikut katanya sejak dari jumaat sabtu yang lepas…dia asyik mintak tangguh masuk keje shift malam part time yang sepatutnya dia masuk keja hari jumaat.

Kat Mc D…gua dapat bercakap dengan En Azri pengurus McD…ikut kata en Azri…semua application kerja akan melalui dia….so…spt biasa gua tunjuk la gambar pompuan tue…. suprise…suprise…En Azri tak pernah nampak muka pompuan nie….dan bila gua tanya betoi ka…gaji masuk tiap 2 minggu sekali….katanya standard McD…atau outlet McD Parkson OUG….gaji hanya masuk hujung bulan…. Sah…apa pompuan mualaf tue tipu….

So…gua pegi la ke kedai spare part tue…dari kedai spare part tue gua nampak kedai makan india tue…so gua pegi kesana…dan gua dapat bercakap dengan right person…..iaitu india berbaju belang dlm gambar bawah nie.

Ikut katanya..memang pompuan tue tinggal di grill oren [ sebelah warung dia je pun ].

  • Memang dia ada anak perempuan kecil.
  • Tinggal dah lama…
  • Ada suami….
  • Suami dia meniaga burger depan 7 E.

Eh…jap…burger depan 7 E…setahu gua ….warung tue own by kawan sekolah sekolah dia ….namanya Bidi….. So…gua pun poie la reece jap.

Nampaknya Bidi tak meniaga malam nie….

So…gua lepak mamak berhampiran….nak tanya kat Bidi via facebook…alhamdulillah ..dia response..

Tapi..responsenye tak berabih….just nak no tepon budak belakang tue je lagi…hihihihi…

So…gua pun lepak depan sparepart tue balik…Dan gua pet pat pet le kejap..cuba kumpul bukti.

So..gua call..pompuan mualaf tue soh poie ke rumah terkini …yang sememangnya gua dah dapat agak …. Pompuan mualaf tue nantikan gua di entrance atas.

Bitri gua pun nak kering dah…so gua terus to the point…

Mmg rumahnya kecik…gua snap dari branda luar…

Berdasarkan pemerhatian gua…ada 2 jeans lusuh tergantung di sebelah kiri gambar…bila ditanya…katanya itu kain buruk. Kat tepi gua snap …ada 3-4 baldi mengandungi kain basuhan…dalam tue ada cap merah ..dan ada baju belang beso macam lelaki….aku tanya dia…tapi dia jawap tue dia pakai….

Pasal kerja di MekDi….dia cakap dia deal dengan manager pompuan india….aku cakap …aku dah pi McDi jumpa dengan manager en Azri… tapi dia still cakap…dah dia deal dengan pompuan india tue….

So gua sempat record…

Leave a Reply

