Selamat Hari Polis !

Gua tulis entry nie because ada kaitan rapat bermula dengan kes kecurian wallet gua dolu2x tue.. [ rujuk sini artikel wallet gua dicuri ] . Rentetan dari kes kecurian tersebut gua telah hadir ke dialog ‘Dialog Cegah Jenayah Bersama ACP Muhammad Azlee’  yang telah diadakan oleh Nurul Izzah sendiri. [ rujuk artikel iklan program tersebut disini ]

Entah mengape..hari tue..ada Hari Polis. So, terpampanglah artikel berkenaan dengan apekemende yang telah dibuat oleh organisasi polis Malaysia.

Antara yang menarik perhatian gua kat sini adalah highlight isu CCTV seperti yang telah dibangkitkan oleh seorang brother yang telah hadir ke program  ‘Dialog Cegah Jenayah Bersama ACP Muhammad Azlee’  dan tindakan gua untuk membantu pihak polis untuk menyegerakan tindakan susulan atas kes gua kena sebat pencurik ritu. [ rujuk artikel iklan gua ingin membantu siasatan polis ‘Jejak Penjenayah : Minta Bantuan Polis Pula‘ dan ‘Yeay!! Berjaya Bercakap Dengan Investigation Officer‘]

Gambar dibawah adalah apa yang media highlight untuk tatapan seluruh rakyat Malaysia bertajuk ‘Komuniti Sejahtera Komitment PDRM”

dan…

Berdasarkan keratan akbar nie…dengan realiti apa yang berlaku pada gua…macam jauh panggang dari ape je…ke gua yang silap.

 

Merujuk kepada artikel ’75 peratus CCTV di pasang’ dinyatakan dalam perenggan ke-3 , “….sehingga bulan lepas, sebanyak 900 CCTV dipasang beberapa lokasi panas di sekitar ibu negara …’

Lokasi gua tinggal di Sentosa Jalan Klang Lama yang dikategorikan sebagai lokasi panas …hanya sebuah CCTV dipasang . itupun di tepi simpang 3 jalan masuk jalan utama . Jika kebarangkalian 1 CCTV dipasang di lokasi panas…maknanya sebanyak 899 kawasan di dalam sekitar KL nie dikategorikan lokasi panas . Banyak sunggoh siott…

Atau…mungkin andaian yang boleh dibuat berdasarkan ke’revelan pemasangan CCTV ini dibuat adalah…jika kawasan rumah gua di Sentosa KL nie dah cukup panas…mungkin kawasan-kawasan lain di KL…lagi lagilah panas dan gelapnya kawasan tersebut. mungkin kadar kecurian di tempat lain lagi tinggi di kawasan rumah gua. Hanya statistik dapat menterjemahkan pelaburan aset seperti CCTV ini untuk meng’OoOo’kan andaian2x gua ini.

Leave a Reply

