Hari ke-7 : MH370 masih tidak dijumpai

Hari gua tulis entry nie adalah pada 15 Mac 2014. Bermakna dah masuk hari ke-7 pesawat MH370 tidak dijumpai.Gua rasa, jenuh head DCA nak masuk press conference tiap2x hari melaporkan progress yang sedia ada. Gua harap, pasukan mencari dan penyelamat tidak pudar semangatnya untuk SAR bila mana dah masuk hari ke-7. Gua mendoakan semua para penumpang dalam MH370 cekal dan tabah menantikan pasukan penyelamat.

Bagi kita yang sedang hirup udara yang berjerebu ini, objektif utama bagi SAR ini adalah mencari pesawat yang hilang. Selagi tak jumpa, selagi itu daya usaha kita untuk mencari.

Jika gua meletakkan diri gua menggantikan sanak saudara bagi penumpang yang ‘hilang’ itu, mesti gua rasa keciwa yang amat-amat memandangkan usaha mencari dan menyelamat tidak menemui hasil sehinggakan dah masuk hari ke-7. Manakan tidak, teknologi yang terhasil dari sains yang canggih digunapakai dalam operasi mencari melibatkan dari pelbagai negara. Dunia menjadi kecil sehinggakan nama jalan di tiap2x celah dunia boleh dilihat melalaui google earth. Dalam erti kata tersiratnya, penguasaaan teknologi menyebabkan pelbagai perkara menjadi mudah dan senang. Ada satu pihak yang bertunjangkan sains dan teknologi memang menjulang tinggi sains dan teknologi diimplementasi dalam usaha SAR.

Dan ada satu pihak lagi, selain dari kecanggihaan sains dan teknologi, tunjang hal2x ghaib juga menjadi selari dalam dunia ini. Dalam 2-3 hari ini, usaha bomoh Malaysia iaitu Ibrahim Mat Zin semakin ditertawakan oleh rakyat Malaysia. Ingin gua tekankan disini , gua lebih mempercayai fakta dan angka dari hal2x macam yang dilakukan oleh individu seperti Ibrahim Mat Zin .

Since hari gua tulis entry ini dah masuk hari ke-7, apa kata orang seperti Hishammuddin membawa sekali Ibrahim Mat Zin dalam press conference bagi membentangkan daily progress report kepada media dan orang ramai. Jika kaedah dia berjaya, mungkin dapat membeliakkan mata omputih diluar orang sana tentang betapa ‘canggihnya’ kaedah yang dibuat oleh Ibrahim Mat Zin tersebut. Yang penting objektif untuk mencari MH370 dapat dicapai dengan kadar segera. Takkan nak tunggu sebulan masih tak jumpa2x. Mungkin cadangan ini nampak ridiculous  bagi sesetengah pihak tetapi bak kata Jamil Khir iaitu  Minister in the Prime Minister’s Department in charge of Islamic Affairs

” Segala cara dan ikhtiar amat diperlukan ketika ini bagi mencapai matlamat dalam menemukan pesawat dan sejumlah penumpang yang terlibat dalam kehilangan pesawat terbabit”

Dengan harapan, mungkin sesiapa yang terbaca kat sini yang dikatakan ‘orang kuat’ ngan perdana menteri atau Hishammuddin dapat mengemukakan candangan ini kepada mereka untuk merealisasikan hasrat seperti dibawah dapat diadakan.

Sekian, terima kasih.

Leave a Reply

