Buat apa nak susahkan diri..yea tak?

Jam lebih kurang 8 mlm tadi…..andriodku berbunyi. Gua angkat…..coz..nombor tak pernah nampak. Terdengar suara lelaki dihujung talian… dari nada suaranya..nampaknya mencari seseorang dengan menyebut namaku. Gua pikir mungkin ada antara kawan2x gua ingin bermain2x ngan gua..gua tergelak kecil…dan melayan panggilan tersebut.

Alkisahnya..rupa2xnya lelaki dihujung talian mencariku kerana ingin memulangkan kembali posch ku yang hilang sebelum ini. Wow..gua sedikit impress..kerana di area KL..masih lagi barang curi ditemui semula.Ingatkan dah leboh ntah kemana …

Gua pun excited ….malam tue juga gua nak jumpe dengan orang yang nak pulangkan pouch gua. Excited sebab nak tahu siapakah gerangan orang tersebut. Nasib baik orang tue tinggal agak dekat….Dalam 10 minit naik moto.Maka gua pun pegi….

Bila gua sampai…huihh..tinggi melangit rumahnya…

Sampai je gua di tingkat 10, kedatangan gua telah ditunggu…dan gua disambut oleh lelaki berusia di muka pintu. Rupa2xnya lelaki tersebut yang menjumpai pouch gua. Berdasarkan keterangan lelaki tersebut, beliau menjumpai pouch gua tue di Petronas….dan dia pun ..gua agak dia bekerja di Petronas tersebut. Wah.. satu klue bagi gua untuk tangkap si pencuri….memandangkan last transaction pencuri tue swipe card debit ATM gua di Petronas. Cuma gua je tak tahu petronas mana satu. One step ahead gua boleh tengok CCTV. Yess…yess….

Oh yea..kat blog gua nie…gua ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada pakcik tersebut kerana ada nawaitu dan berusaha untuk menghubungi gua untuk memulangkan barang yang beliau jumpai. Tindakan murni beliau bukan hanya kerana memulangkan pouch gua yang beliau jumpai…tetapi juga kepada barang / beg orang lain yang beliau jumpa di stesenyen petronas. Hanya Allah yang boleh memperuntukkan seluas2x jannah atas jasa mulia beliau. Gua doakan yang terbaik. Walaupun nampak kecil sahaja apa yang dilakukan oleh beliau…tetapi besar ertinya kepada gua.

Cuma yang agak ironinye dalam kes gua nie….yang gua agak sedikit kecewa kerana pakcik tersebut enggan memberitahu kepada gua…petronas yang mana. Ini berikutan kepada kata2x dari bos petronas pakcik tue….. nak buat apa susah2xkan diri … mungkin pendapat beliau kalau nama dia termasuk dalam report polis contohnya sebab gua meng’notify’ pihak polis barang gua telah dijumpai…tak pasal2x pula hanya kerana kebaikan yang dia buat…dia plak terpaksa datang ke mahkamah untuk memberi keterangan … mungkin action sebegini bermain2x dalam kepala dia. Kes pun tak besar mana….tetiba nak nyusahkan dia.

So..hilanglah satu ‘one step ahead’ untuk gua dapatkan / tengok CCTV.

Leave a Reply

