Selfie ??

Actually..gua tak berapa nak heran sangat individu-individu dalam facebook khususnya dok snap gambar sendiri…yang snap gambar sendiri dah tentu ramainye pompuan…. yang gua observe…ramai gak snap di depan cermin sambil snap guna kamera handphone. Maklum lah…teknologi semakin memudahkan untuk me’market’kan diri.

Jarang laki nak snap gambar depan kamera handphone. Actually…tetiba gua nak bersuara pasal senario snap gambar sendiri depan kamera handphone nie disebabkan isu behaviour ini menyebabkan where business come in.
Baru jap tadi gua ternampak dalam facebook..ada somebody jual monopod.Comel je monopodnye….macam gambar dibawah.

Secara logiknya..disebabkan ramai yang suka snap gambar sendiri…ada gak individu yang agak kreatif yang menjual peralatan monopod ini. Dan …………ada juga yang rasa ingin tahu harganya.Kalau murah…boleh beli…dah dapat seketoi…dah bleh snap gambar sendiri dengan lebih kreatif lagi…dan kaw kaw puasnya

Semalam gak..gua pet pat pet pot ngan member gua…berkenaan behaviour snap gambar sendiri guna tepon…rupanya terma ‘selfie’ agak digunakan meluas. gua rasa…terbitan perkataan selfie agak kurang digunakan oleh pengguna facebook pada tahun 2012 sebagai contoh. Awal tahun 2014 nie..term ‘selfie’ mula digunakan dengan lebih meluas disebabkan teknik memasarkan diri sendiri ini digunakan dengan lebih meluas.

Ntah cammana ..gua tergerak nak tengok term ‘selfie’ nie dalam google. Bila gua search…wow..rupanya wikipedia telah mendefinasikan term selfie nie dalam perbendaharaan kata mereka. Siap ada huraian dari aspek sejarah….terbaek nokk..Mengikut wikipedia…

A selfie is a type of self-portrait photograph, typically taken with a hand-held digital camera or camera phone

 

Leave a Reply

