Perang Kotor

Perang Kotor a.k.a Dirty Wars,

Ritu gua berpeluang melihat Filem Dokumentari amerika.

Kisah benar dan sememangnya berlaku semasa kita sedang bergumbira hidup di bumi Malaysia. Kisah di mana journalist amerika  Jeremy Scahill menyiasat askar amerika dan kerajaan amerika menutup kisah kematian 5 penduduk kampung di Afganistan termasuk 2 perempuan mengandung. Dan Jeremy juga menyiasat kematian  kematian warga negara Amerika ..lari dalam buangan bernama ‘Anwar al-Awlaki ‘ . Hasil siasatan Jeremy , Anwar adalah seorang yang biasa.

Anwar al-Awlaki

Alfatihah untuk Anwar, kerana gugur kerana atas semangat..kalo saudara islam dia diusik…dia tak boleh berdiam diri…

Yang mengusik perasaan aku… anak Anwar bernama ‘Abdulrahman’ yang berumur 16 tahun yang aku rasa terlalu muda untuk berjuang ….mati ditembak serangan CIA-led drone semasa makan malam di Yamen setelah 2 minggu bapaknye mati. Jika mati semasa Abdulrahman sedang mengangkat senjata membalas dendam kematian bapanya..aku boleh terima …ini dipanggil mati katak… Tiada perbicaraan atas remaja ini……APA SALAH DIA?????????

Abdulrahman

Gua sedikit terusik kerana cuba membayangkan anak gua berada di tempat Abdulrahman. Jika benarlah keadilah ada di pihak US, mengapa tiada perbicaraan seperti yang diorang lakukan terhadap Saddam Hussin yang diorang cari sampai ke lubang cacing.

Mungkin ramai yang tak tahu kisah kecil ini… Jika benar US melalukan tindakan kotor ini terhadap individu seumur 16 tahun….dah tentu mereka boleh melakukan keatas sesiapa sahaja di muka bumi ini.Gua bukan menanamkan semangat kebencian…gua hanya mahukan jawapan keadilan…

Adakah aku seorang dalam dunia ini yang dikatakan “tepuk peha kiri, peha kanan terasa sakit juga” bila saudara muslim kita diganyang sebegitu rupa.

Leave a Reply

