‘Tuan Haji’ sembelih haiwan korban di Kemboja.

Sebelum ini gua ada lepak ngan sorang brother nie. Gua sedikit nak tahu kisah latar belakang dia dari aspek ekonomi memandangkan beliau ada 2 orang bini. Mak oiih…ada 2 bini tue….Gua agak dia berwang orangnya. Dengar kata dari orang lain..brother nie pun ada 4 wheel drive gak.Mana la tahu..kot2x dia bleh kasi tips ke.

Risik punye risik punye risik… gua diberitahu oleh brother tue..yang selama ini core biz dia hanya buat perkhidmatan korban hari raya di Kemboja. Gua sedikit hairan..bagaimana profit bleh datang dari biz cenggitu memandangkan demand untuk buat korban hanya setahun sekali. Berdasarkan input dari brother tue ….memang profit dari pengurusan untuk buat korban tue boleh cover sepanjang tahun punye overhead. WOW..terbaek tue nok…. dari aspek teknikal…semua hasil datang dari individu/masjid yang beribadah korban. So..brother nie buat collection dari flow money dari situ.

Gua anggap brother nie buat business dengan baik..memandangkan dah tentu la wang perlu digunakan untuk pengurusan ibadah korban. Kalo tak..masakan nak run ibadah ini dengan sebaik mungkin.

Dari input brother tue lagi…dia turut buat business ini, memandangkan ada sorang ‘tuan haji’ dari Malaysia telah membuat business ini di kemboja…dan dengar good success story. Impak dari business ini…’tuan haji’ tersebut membeli mercedes la jugak..

So…abes satu cerita.

Pada 5 November 2013, gua layan la baca paper metro.Ntah kenape..fokus gua menarik untuk baca artikel ini. Jeng jeng jeng….adakah ‘tuan haji’ yang brother gua sembang adalah individu seperti yang dikatakan dalam paper ini…jeng jeng jeng…

Oh..mewahnya ‘tuan haji’ itu hidup dalam amanah orang lain… siap ada bunglow lagi…Gua bukan lah expert dalam hukum hakam.. Nak kata salah pun tidak..nak kata tak salah pun tidak…Rezeki tuhan bagi….buat sesuatu business…dah tentu dapat untung hasil dari usaha itu…tuhan kasi banyak..terima je lah…

Dari satu aspek plak..macam tak betol..coz..duit tue amanah dari orang….ntah le..macam2x hal la sekarang.

Leave a Reply

